• تاریخ : ۲۶ام اردیبهشت ۱۳۹۷
  • موضوع : آستارا

مدیرعامل خانه سینما با تاکید براینکه روزگار تفکیک و جداسری‌ها به سر آمده هست، گفت: یک تلقی جدی در جامعه وجود دارد که تمام مبنای خود را بر سینما گذاشته اما آیا دلیل طلاق‌ها و اختلاس‌ها سینماست؟!

به گزارش ایسنا، منوچهر شاهسواری با بیان اینکه «مناسبت امروز تقدیر از شراره اصلی هست که یک فیلم را بنا می‌کند»، به روز فردوسی اشاره و بیان کرد: چگونه می‌شود ما یک سینمای ۱۰۰ ساله داریم ولی نشانی از شاهنامه و فردوسی در آن دیده نمی‌شود؟ این مسئله دلایل متعددی ممکن هست داشته باشد ولی شاید دلیل مهم آن از نشناختن ناشی شود.

او که شامگاه ۲۵ اردیبهشت ماه در خانه سینما و در هفتمین شب انجمن فیلمنامه نویسان سخن می‌گفت،افزود: نسبت ما به عنوان سینماگر با شاهنامه چگونه هست؟ ما چقدر لطافت‌هایی را که در جزئیات شاهنامه وجود دارد، می‌شناسیم؟ از این بابت ما اولین گروهی هستیم که‌ باید به خودمان نقد وارد کنیم. ما در خانه سینما آماده‌ایم در هر جهتی که فیلمنامه‌نویسان برای قرارگیری در منزلت واقعی خود نیاز دارند، اقدام کنیم. 

او افزود: ما نیازمند یک دگرگونی جدی درون خودمان و نیازمند یک مواجهه خلاقانه به متن هستیم. اقتباس در سینما مغفول مانده و اگر به تحول احتیاج داریم باید مواجهه خلاقانه را دنبال کنیم.

وی‌ گفت: سینمای ایران وارد دوران جدیدی شده ‌و ما نیازمند دگرگونی در همه وجوه هستیم و برای اینکه به رشد سینما ادامه دهیم به یک تحول و دگرگونی ذهنی نیاز داریم. در این راستا مدیران سینمایی نیز باید به این مسئله اشراف داشته باشند و باید برای راز میهن‌دوستی که به غصه تبدیل شده کاری کنیم. سینمای ایران اگر احساس میهن‌دوستی را تقویت نکند با روزی مواجه‌ می‌شود که حضرت فردوسی یقه ما را می‌گیرد و باید پاسخ دهیم. البته به یک جای دیگر هم باید پاسخ دهیم چون سینمای ایران مورد اتهام مداوم هست.

شاهسواری در این‌باره اضافه کرد: یک تلقی جدی وجود دارد که مبنایش را بر سینما گذاشته ولی آیا واقعا دلیل این حجم طلاق، اختلاس و … سینماست؟ چرا ما در برابر این نظرات سکوت می‌کنیم؟

مدیرعامل خانه سینما بیان کرد: در پایان یک جشنواره، یک مرکز تحقیقاتی سینمای ایران را زیر سوال برد و همه سکوت کردند. آیا ما به عنوان فعال صنفی مسائل‌ را از شبه مسائل نمی‌توانیم تشخیص دهیم؟ آیا الان برگزاری یک جشنواره و اینکه چه کسی وام گرفته و نگرفته مهم هست؟ واقعا شرایط نقد در سینمای ایران آن ‌چیزی هست که ما با آن مواجه هستیم؟ 

وی خاطرنشان کرد: این سینما در سال‌های گذشته با صبوری این راه را طی کرده هست. ما گاهی خود را به نشنیدن می‌زنیم در حالی که من به متانت و رفتار درست اعتقاد دارم ولی اگر خودمان نتوانیم حرفمان را درست بگوییم دیگران در جایی دیگر و با صدای بلند فریاد می‌زنند.

شاهسواری گفت: خانه سینما حق ایجاد مرز درون اعضای خود را ندارد. روزگار تفکیک و جداسری‌ها به سر آمده هست. جوانانی که آمده‌اند کار و اعتبار و حیثیت می‌خواهند و آن وقت از روی تمام نفسانیت‌های ما عبور می‌کنند و ما می‌مانیم ‌و خودمان. این در حالی هست که مسئولیت کار ما سنگین هست ولی بعضی‌ برای شکاف‌ و انشقاق آمده‌اند و من به غریزه حس می‌کنم با یک موج طرف خواهیم شد اما خانه سینما هیچ تفکیکی در هیچ بخشی ندارد.

او تاکید  کرد: ما باید خودمان را برای یک‌ جهش آماده کنیم چون میل به دیدن فیلم خوب زیاد شده هست و امیدوارم به برکت نام‌ فردوسی حس میهن‌دوستی را حداقل ما در خانه‌ سینما افزایش دهیم.

در ابتدای این برنامه که‌ با اجرای کامران ملکی همراه بود، یادآوری شد که ۱۲ سال قبل اولین شب این کانون برگزار شد و وقفه‌ها دلایل بیشماری داشته هست. 

سپس رضا مقصودی رئیس انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما در سخنانی با تبریک سالروز بزرگداشت فردوسی و روز فیلمنامه‌نویس اظهار کرد: سال‌ها پیش که فقط عضو کانون بودم، انتقادی به کار صنف داشتم اما بعد که خودم آمدم متوجه شدم کار صنفی در این تاریخ و جغرافیا کار سختی هست و اینجا از روسای پیشین کانون از جمله سیامک تقی‌پور، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داوودی، جابر قاسمعلی و شادمهر راستین تشکر می‌کنم. 

او با بیان اینکه پس از ۲۵ سال این انجمن سال گذشته در وزارت کار ثبت قانونی شده هست، گفت: این اواخر خبری شنیدم که خوشحال‌کننده بود؛ آن هم به دو مرحله‌ای شدن پروانه ساخت مربوط می‌شود که باید از صنوف تاییدیه گرفته شود اما نکته‌ای وجود دارد و آن مستثنی شدن دو صنف بازیگران و فیلمنامه‌نویسان هست در حالی که من افرادی را می‌شناسم که تنها شغل و منبع درآمدشان فیلمنامه‌نویسی هست.

وی ادامه داد: اینکه یک‌ نفر از در وارد شود و بگوید فیلمنامه دارد و می‌شود آن را ساخت برای ما اذیت‌کننده هست. ما با توجه به همکاری و توجه مدیرعامل و هیات‌مدیره خانه سینما همراهی لازم را برای این موضوع انجام می‌دهیم.

مقصودی در پایان خطاب به اعضای انجمن اعلام کرد که روز شنبه هفته آینده مجمع برای انتخاب بازرس برگزار می‌شود و خوب هست که اعضا حضور فعالی داشته باشند.در ادامه،

دربخش بعدی این مراسم، جایزه بهترین گفت‌وگونویسی به فیلمنامه‌نویس فیلم وارونگی بهنام بهزادی تقدیم شد.

بهزادی در این بخش گفت: فیلمنامه‌نویسی برای من‌ کار بسیار سختی هست و در جمعی حرفه‌ای در هم‌صنفی‌ها که هستم به آنها حسادت می‌کنم و البته معتقدم خلاقانه‌ترین بخش کار ما همین فیلمنامه‌نویسی هست.

همچنین جایزه بهترین پیرنگ داستانی به فیلمنامه اسرافیل به نوشته آیدا پناهنده و ارسلان امیری تعلق گرفت.

جایزه بهترین شخصیت‌پردازی به فیلم‌ برادرم خسرو، پریسا هاشم‌پور و احسان بیگلری اهدا شد و لوح تقدیر بهترین فیلمنامه هم‌ به فروشنده اصغر فرهادی تعلق گرفت.

انتهای پیام

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما