• تاریخ : ۱۹ام مهر ۱۳۹۶
  • موضوع : آستارا

مجموعه شعر «دوست داشتن اتفاقی نیست» سروده مزدک پنجه‌ای نقد شد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، سینا جهاندیده، شاعر و منتقد، در نقد کتاب «دوست داشتن اتفاقی نیست» گفت: با مطالعه آثار قبلی شاعر مثل «چوپان کلمات» و «‌بادبادک روزنامه‌ای» درک مفاهیم و معانی این اثر برای مخاطب آسان‌تر خواهد بود.

او در ابتدای نقد این کتاب به خلق شعرهای چندصدایی شاعر اشاره و اظهار کرد: شعر مجموعه صداها و دیدگاه‌هایی هست که هر یک از زاویه دید شاعر بیانگر یک نوع روایت و یا ماجرا هستند. در این کتاب شاعر توانسته هست با استفاده از تکنیک چندصدایی پدیدآورنده فرم‌های مختلفی از تیپ‌های شخصیتی، لحن و فونت‌های نوشتاری باشد.

جهاندیده با تشریح بخش‌هایی از کتاب «بادبادک‌های روزنامه‌ای‌» این شاعر به تکنیک چندصدایی میخائیل میخائیلوویچ باختین فیلسوف و متخصص ادبیات روس اشاره کرد و گفت: یکی از نظریه‌هایی که در مورد چندصدایی وجود دارد این هست که صدا مجرد نیست. انسان‌ها صداهای مختلفی را در طول روز می‌شنوند و بخش‌هایی از این صداها را در بیان خود انعکاس می‌دهند. همان‌طور که ما در این کتاب شاهد هستیم که شاعر فقط متکلم وحده نیست و بخش‌هایی از صحبت‌ها و صدای دیگران را که در طول روز می‌شنود در شعرهایش انعکاس داده هست.

این مدرس دانشگاه در ادامه با تأکید بر جمله بارت  با این مضمون که متن‌ها جزیره‌های تنهایی نیستند، افزود: صدای انسان‌ها مثل متن‌ها در جایی با هم ترکیب می‌شوند و ترکیب این ساختارها به‌طور ناخودآگاه باعث چندصدایی انسان‌ها می‌شود.

او با بررسی زوایای مختلف این کتاب بار دیگر به صدای افراد اشاره کرد و گفت: صدای افراد به نوعی بیانگر ایدئولوژی آنهاست.

وی رویکرد بعضی از شعرهای این کتاب را اجتماعی – حماسی برشمرد و گفت: شاعر به بازی کلمات بسیار علاقه‌مند هست؛ تا حدی که می‌توان اذعان کرد او فقط با کلمات بازی نمی‌کند بلکه به نوعی آنها را به دام می‌اندازد.

جهاندیده در ادامه بیان کرد: شاعر در این کتاب به هارمونی صدا فکر می‌کند و در بسیاری از اشعار این کتاب بسیار موفق عمل کرده هست. مخاطب در این اشعار صدای خود شاعر، همسرش، خانواده‌اش و حتی یک راننده را می‌شنود. شخصیت‌های مختلف در یک شعر صحبت می‌کنند و شاعر خودش شخصیتی هست که این صداها را می‌شنود.

او با بیان اینکه شعر نوعی انسجام هست، ادامه داد: هر ساختار بی‌قواره‌ای نمی‌تواند هنر باشد زیرا خواننده کتاب دنبال یک ساختار منسجم هست.

او با بیان اینکه شاعر برای رسیدن به یک ساختار منسجم در این اثر تلاش بسیار زیادی کرده هست، گفت: این کار به نوعی یک کلاژ صداست و شاعر صداهای دیگر را می‌کارد تا به فراسو برسد.

جهاندیده در ادامه نقد کتاب «دوست‌داشتن اتفاقی نیست» به کتاب فراسوی نیچه اشاره کرد و گفت: مفهوم فراسو این هست که به‌عنوان نمونه من از یک‌ لایه‌ای عبور کنم و به‌ لایه دیگر برسم. به عبارتی شما از یک ساختار، ساختار دیگری را متوجه می‌شوید.

او گفت: یک نوع سوررئالیسم صدا در این کتاب نهفته و تلاش شاعر این هست که صداها را هارمونیک کند، چون اگر این اتفاق نیفتد کلاژ صدا موفق نمی‌شود.

جهاندیده سپس زیبایی‌شناسی شعر حماسی را در این شعرها مورد نقد و بررسی قرار داد و گفت: یکی از جنبه‌های زیبایی‌شناسی شعر حماسی تحت تأثیر دشمن هست یعنی رجزخوانی که برای دشمن انجام می‌شود. اما وقتی شاعر صدای یک راننده را به متن شعر اضافه می‌کند به نوعی با بن‌بست زیبایی‌شناسی روبه‌رو می‌شود و برای خروج از این بن‌بست در بخش‌هایی از این کتاب از شعرهای حماسی استفاده می‌کند.

او با اشاره به شعرهای بلند این مجموعه گفت: در دل این اشعار شعرهای کوتاه نابی نهفته هست.

علیرضا پنجه‌ای، شاعر، نیز درباره این کتاب اظهار کرد: اصولاً رویدادهایی که در فضای ادبی شکل می‌گیرد در محیط‌های دانشگاهی رخ نمی‌دهد زیرا فضای دانشگاه چهارچوب‌ها و قوانین خاص را طلب می‌کند و استاد موظف هست در این مسیر حرکت کند.

او ادامه داد: مقوله چندصدایی در بین شاعران قُدمایی رواج داشته و کسی مثل باختین آن را به‌صورت تئوری در آورده هست.

انتهای پیام

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما