• تاریخ : ۲۶ام اردیبهشت ۱۳۹۷
  • موضوع : آستارا

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آمدن تکنولوژی‌های جدید و شکل‌گیری فضاهای نوین رسانه‌ای‌، مزایای زیادی به همراه داشته اما ضایعاتی نیز در کنار خود داشته که باید به این آسیب‌ها جدی‌تر نگاه شود.

به گزارش ایسنا، محمد سلطانی‌فر در جشنواره «سلام» دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در این راستا اعلام شده که تبلیغات و آگهی‌های حوزه پزشکی و دارویی بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت ممنوع هست و در صورت تخطی با آنها برخورد می‌شود. به عبارت دیگر، مرجع تایید دارو و کالاهای پزشکی فقط وزارت بهداشت هست.

وی با اشاره به سایر اقدامات وزارت ارشاد در حوزه سلامت گفت: وزارت ارشاد آمادگی ایجاد رشته روزنامه‌نگاری سلامت در مقطع کاردانی و علمی کاربردی را دارد و این مساله را نیز اعلام کرده هست.

سلطانی‌فر با بیان اینکه وزارت ارشاد حاضر هست مطالب منتشر شده در فضای مجازی را به صورت دائم رصد کند، گفت: ما می‌توانیم در حوزه سلامت این مطالب را رصد کنیم و گزارش آن را به وزارت بهداشت منتقل کنیم ولی مرجع تایید یا رد مطالب، وزارت بهداشت هست.

وی افزود: همچنین آمادگی ایجاد نظام رتبه‌بندی و تشویق رسانه‌ها و نشریه‌های حوزه سلامت را نیز داریم.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد اظهار کرد: از زمانی که اینترنت و فضاهای وب شکل گرفت و پا به عرصه گذاشت،‌ اتفاق جدیدی شکل گرفت و به عبارتی مخاطب دوره گذشته تبدیل به کاربر شد و مرگ مخاطب شکل گرفت.

به گفته وی مخاطبی که تا دیروز پذیرنده بود، به کاربر فعال و تولیدکننده محتوا تبدیل شد. به گونه‌ای که در ارتباطات رسانه‌ای رابطه یک‌طرفه را دیگر نمی‌پذیرد و این یک انقلاب و تحول عظیم در حوزه ارتباطات هست.

سلطانی‌فر با اشاره به آسیب‌شناسی این مساله عنوان کرد: در فضایی که همه به تولیدکننده محتوا تبدیل شده‌اند، خطراتی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده و ضربه‌هایی که به حوزه‌های تخصصی وارد می‌کند این هست که نگاه‌های تخصصی به نگاه‌های عوامانه تبدیل شده و از عمق به سطح رسیده هست به گونه‌ای که تفاوت بین مطلب علمی و سطحی به سختی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در این فضا هر کسی در حوزه خودش هر چیزی که به فکرش می‌رسد را به عنوان توصیه مطرح می‌کند،‌ به عنوان نمونه در حوزه سلامت به مرجع پزشکی تبدیل شده‌اند و بدون نگاه تخصصی تولید محتوا می‌کنند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه امروز شاهد پدیده‌ای با نام آلودگی و سرریز اطلاعاتی هستیم، گفت: اطلاعات ضد و نقیض باعث شده در حوزه‌های مختلف دچار اغتشاش فکری باشیم که این نگاه آسیب‌شناسانه را شکل می‌دهد.

وی با اشاره به انجام تحقیقاتی در حوزه‌های رسانه و پزشکی عنوان کرد: اولین آسیب جدی این مبحث، فقدان مرجع تخصصی و رسمی برای هدایت کاربران و متقاضیان هست. مثلا در تلگرام،‌ ۷۵۰ هزار کانال با مخاطب بالا شکل گرفته که حجم بالایی از دیتاها و اطلاعات را در فضاهای مختلف تولید می‌کند. حجم این اطلاعات نگرانی زیادی ایجاد می‌کند بخصوص در حوزه‌های سلامت و پزشکی، پس فقدان کانال‌های پزشکی تخصصی و تولید محتوای درست اولین ضعفی هست که باید در رسانه و سلامت مورد توجه قرار بگیرند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه در این حوزه کار زیادی صورت نگرفته هست، خطاب به فعالین حوزه سلامت این سوال را مطرح کرد که آیا تاکنون از سوی مراجع ذی‌صلاح اعلام شده که کانالی رسمی و تخصصی برای حوزه پزشکی طراحی شود و آیا از ورود اطلاعات و اخبار غیر علمی و تخصصی به کانال‌ها و فضاهای مجازی جلوگیری شده هست؟

به گفته وی زمانی که مرجع رسمی برای انتشار اخبار تخصصی شکل بگیرد، مسئولیت‌هایی به دنبال آن ایجاد می‌شود. اول اینکه باید به عنوان یک مرجع اطلاع‌رسانی تولید محتوای صحیح پزشکی داشته باشیم،‌ دوم مسئولیت رصد دائمی حوزه‌ها و کانال‌های غیر رسمی و تخصصی را با کمک تیم‌های پزشکی و رسانه‌ای بر عهده بگیریم. در مرحله بعد باید اخبار درست را از ناصحیح پالایش کرده و به دنبال آن اطلاعات نادرست و شایعه‌های غیر علمی را بازپروری و اصلاح کنیم.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه در حوزه رسانه‌های تخصصی تولید محتوا خیلی جدی گرفته نشده هست، گفت: فعالین حوزه سلامت تا چه میزان برای ایجاد این فضای علمی و تولید محتوای پزشکی اقدام کرده‌اند و تا چه میزان با بررسی اطلاعات غلط در فضاهای مجازی در جهت اصلاح آن‌ها اقدام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه براساس تجربه و آمار و ارقام هر کشور دارای نظام سلامت قوی یک نظام اطلاع‌رسانی قوی نیز دارد، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته پزشکی نظام‌های اطلاع‌رسانی هم بروز بوده و این نشان دهنده وجود ارتباط مستقیم و تنگاتنگ بین رسانه و حوزه پزشکی هست.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد در پایان تاکید کرد: از زمانی که حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی شده وظیفه متخصصین خطیرتر شده هست و باید به صورت جدی‌تر در حوزه کار تخصصی خود به اصلاح مطالب منتشر شده در حوزه‌های اطلاع‌رسانی بپردازند.

انتهای پیام

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما