• تاریخ : ۱۹ام بهمن ۱۳۹۶
  • موضوع : آستارا

 

 

شب کوری (Nyctalopia) عبارت هست از دید مشکل در هنگام تاریکی و شب. شب کوری یک اختلال بینایی هست، به طوری که دید در تاریکی یا شب، به صورت غیرعادی مختل می شود.

 

تنها دید ضعیف در شب مشکل افراد مبتلا به شب کوری نیست، بلکه هنگامی که از یک محیط روشن به یک محیط کم نورتر می روند، برای تطابق دید، نیاز به زمان طولانی تری نسبت به افراد معمولی دارند. تباین و تقابل (کنتراست) دید نیز ممکن هست به میزان بسیار زیادی کاهش یابد.

 

شب کوری ممکن هست در اثر بیماریهای چشمی نیز به وجود آید

 

علل ایجاد شب کوری

این مساله به دلیل کمبود “رنگدانه ارغوانی” یا “رودوپسین(rhobopsin)” سلول های استوانه ای حساس به نور شبکیه، واقع در پشت چشم رخ می دهد. به طور معمول، شب کوری بیشتر به علت یک بیماری چشمی به نام “التهاب رنگدانه ای شبکیه چشم” (pigmentosa retinitis) که یک بیماری ارثی هست، اتفاق می افتد.

 

علاوه بر این، رنگدانه ارغوانی چشم ممکن هست به دلیل کاهش میزان ویتامین A در برنامه غذایی فرد، کاهش یابد. قرار گرفتن در معرض نور شدید نیز ممکن هست موجب تخلیه ناگهانی ذخیره رنگدانه ارغوانی شود. 

شب کوری ممکن هست در اثر بیماریهای چشمی مانند “التهابات شبکیه و مشیمیه” و “آب سیاه(گلوکوم)” نیز به وجود آید.

 

گزروفتالمی

گزروفتالمی (Xerophthalmia) فرم پیشرفته کمبود ویتامین A در چشمها هست که بافت ملتحمه چشم، خشک و غیر شفاف می شود.

در این بیماری چشمها بیش از اندازه به نور حساس می شوند. علاوه بر این، تولید اشک به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و موجب می شود که چشمها رطوبت و لغزندگی طبیعی خود را از دست بدهند. این امر منجر به ایجاد زخم و عفونت در چشمها می شود.

 

در بیماری گزروفتالمی چشمها بیش از اندازه به نور حساس می شوند 

 

درمان شب کوری

 ۱٫ عینک بزنید: استفاده از عینک دارای پوشش ضدبازتاب نور باعث رسیدن نور بیشتری به چشم  شده و دید شبانه را بهتر می کند. اگر کمی نزدیک بین هستید و نیازی به زدن عینک به طور دائم ندارید، لااقل بعد از غروب آفتاب از آن استفاده کنید. از نور زرد استفاده کنید. بعد از ۶۰ سالگی، بسیاری از مردم در نور زرد (چراغ معمولی) بهتر از نور چراغ های فلورسنت می بینند.

 

۲٫ چراغ کافی روشن کنید: اگر پزشک جدا شدن شبکیه را در چشم شما تشخیص داده هست، به نور  کافی، مخصوصاً هنگام مطالعه، نیاز دارید. در مراحل اولیه بیماری، قرار دادن یک لامپ هالوژن در پشت سر، از روی شانه نور مناسبی را فراهم می کند.

 

۳٫ خوب بخورید: شواهد نشان داده هست که مواد مغذی کافی به کنترل گرفتاری هایی که باعث شب کوری می شوند کمک می کند. مهم ترین این مواد عبارتند از ویتامین های C,A و EE، روی، و بتا کاروتن،که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

اگر برنامهٔ غذائی شما شامل غلات سبوس نگرفته، میوه، و سبزیجات هست، بدنتان مواد کافی دریافت می کند. در غیر این صورت خوردن روزانهٔ کپسول مولتی ویتامین شاید لازم هست.

 

۴٫ شب رانندگی نکنید: رانندگی بعد از غروب آفتاب، مخصوصاً وقتی نور چراغ اتومبیل های روبه رو  چشم را می آزارد، کار دشواری هست. در مسیرهائی رانندگی کنید که نور چراغ های مقابل در خارج از دید مستقیم شما قرار گیرند.

 

۵٫ عینک آفتابی بزنید: در جاده ها، دو کیلومتر قبل از رسیدن به تونل، عینک آفتابی بزنید تا چشمتان  راحت تر به تاریکی داخل تونل عادت کند. به محض ورود به تونل، عینک را بردارید.

 

مواد مغذی کافی به کنترل گرفتاری هایی که باعث شب کوری می شوند کمک می کند

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

 – قدرت دید در نور ضعیف به طور ناگهانی مشکل شده یا بدتر می شود.

– رانندگی یا کارهای دیگر در شب هنگام در اثر انعکاس نور مشکل شده هست.

– شب ستاره هائی را که دیگران می بینند، نمی بینید.

 

 

 

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما